In het kader van het vijfjarig bestaan van Opera Barok vertonen we naast onze gebruikelijke dvd-uitvoeringen als extra twee muziekfilms: Farinelli il castrato en Le roi danse.
Om de barokopera te vergelijken met de huidige operapraktijk laten we een moderne Messiah zien: El Niño van John Adams.
Tevens verzorgen we i.s.m. de Vrije Boekhandel een duo-voordracht Griekse mythologie in de opera.




di 18 oktober 2016
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een intrige aan het Romeinse hof met als inzet de keizerskroon.
1 Agrippina (1710)
Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Een vroege opera van Handel die hij tijdens zijn vierjarig verblijf in Italië creëerde op 25-jarige leeftijd. In deze opera komen reeds alle aspecten van Handels muziektalenten aan bod: fraaie melodielijnen, contrapuntische begeleidingen gecombineerd met een jeugdig elan. Hiermee zette Handel zichzelf als volwaardig operacomponist op der kaart. Het Venetiaanse publiek juichte hem regelmatig toe: il caro Sassone, de lieve Saks. Agrippina werd het startpunt voor een indrukwekkende carrière. Volgens kenners is Agrippina een van Handels beste opera's.


Klik hier voor meer informatie

di 1 november 2016
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een filmische indruk over het leven van een castraatzanger.
2 Farinelli il Castrato (2004)
regie Gérard Corbiau
Deze film van Gérard Corbiau, die later ook Le roi danse zou regisseren (zie onder), speelt zich af in het barokke Europa van de 18e eeuw en is gebaseerd op het het leven van de broers Carlo & Riccardo Broschi. Carlo oftewel Farinelli is de meest beroemde castraatzanger aller tijden, zijn broer Riccardo een middelmatig componist. Ze delen alles samen: zowel muziek als vrouwen. Hun broederband wordt bedreigd door de componist Händel (Jeroen Krabbé) en Farinelli's liefde, Alexandra. Sex, Drugs & Rock 'n Roll in de 18e eeuw! (bol.com)

Klik hier voor meer informatie

di 15 november 2016
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een vermenging van liefde en heerszucht in het veroverde Azteekse rijk.
3 Motezuma (1733)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
In het begin van de 18e eeuw ontstond een bijzondere aandacht voor de uitheemse mens. Vergelijk Les Indes Galantes (1735) van Rameau. Men kreeg steeds meer het idee dat deze uitheemse mens een zuiverheid bezat die in het oorlogszieke West-Europa ver te zoeken was. In deze opera zetten Vivaldi en zijn librettist Girolamo Alvise Giusti (1709-1766) de Azteekse heerser Montezuma (1466-1520) tegenover de Spaanse overheerser Fernando/Hernando) Cortèz (1485-1547). Hoewel het onderwerp is gebaseerd op een historische werkelijkheid, bevat de opera andere personages om het conflict scherper te maken en andere wendingen om het publiek te behagen. Pas in 2002 is deze opera uit het stof gehaald in de muziekbibliotheek van de Sing-Akademie te Berlijn.

Klik
hier voor meer informatie

di 13 december 2016
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een moderne Messiah in de geest van Handel.
4 El niño (2000)
John Adams (1947)
Een moderne Messiah noemt John Adams zijn compositie, een oratorium over de geboorte van Christus. Net als Handel en zijn librettist Charles Jennens (1700/01-1773) nemen ook Adams en zijn librettist/regisseur Peter Sellars (1957) spirituele teksten als uitgangspunt: uit de King James Bijbel en de
Wakefield Mystery Plays, gedichten van de Mexicaanse dichteres Rosario Castellanos (1925-1974) alsook teksten van Adams en Sellars zelf. Naast topzangers als Dawn Upshaw, Lorraine Hunt en Williard White hoort u behalve een groot koor ook een minikoor van drie countertenors wat refereert aan de castraatzangers uit de barok.

Klik
hier voor meer informatie.

zo 8 januari 2017
15.00 Waalse Kerk Catharinastr 83 Breda €8,00
Over de Griekse mythologie en hoe die in de opera terechtkwam.
5 Griekse mythologie in de opera
Jan Verheggen (classicus) en Ben Verschuren (Opera Barok)

Duo-voordracht i.s.m. De Vrije Boekhandel

 

De barokopera bevat vele mythologische personages uit de Griekse oudheid. Zo ook de Griekse tragedie, die als voorbeeld heeft gediend bij het ontstaan van de opera. Classicus Jan Verheggen gaat dieper in op het wezen van de mythologie in de Griekse oudheid. Ben Verschuren laat aan de hand van muziekvoorbeelden zien en horen welke rol die mythologie speelt in het ontstaan en het verdere verloop van de West-Europese opera.



di 10 januari 2017
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Hoe menselijk falen door toedoen van de goden leidt tot een plek aan de hemel.
La Calisto (1651)
Francesco Cavalli (1602-1676)
Als leerling van Monteverdi (1567-1640) slaagde Cavalli erin om de nieuwe muziekvorm (die pas later opera genoemd zou worden) grote bekendheid te geven buiten Italië. Met name voor de lyrische melodieën en lamento's heeft hij de toon gezet. Ontstaan door de behoefte om de Griekse tragedies nieuw leven in te blazen had de opera vooral de mythologie als onderwerp.

di 31 januari 2017
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een filmisch kijkje aan het hof van Lodewijk XIV waar Lully de hofcomponist is.
7 Le roi danse (2009)
regie Gérard Corbiau

Gérard Corbiau schreef het scenario voor deze film vrij naar het werk van Philippe Beaussant Lully ou le musicien. Béatrice Massins choreografieën die de jonge Lodewijk veranderen in de Zonnekoning om zodoende al dansend te ontsnappen aan de sterfelijkheid, zijn visueel verbluffend. En natuurlijk besteedde Corbiau ruime aandacht aan de muziek. Hiervoor werd een beroep gedaan op Reinhard Goebel en zijn ensemble Musica Antiqua Köln, een groep die instrumenten uit de tijd van Lully bespeelt. Le Roi Danse is een prestigieuze film die dicht bij de historische waarheid blijft, vol levendige fragmenten, prachtige balletopvoeringen en dito muziek. Tevens plaats de cineast politiek en kunst haaks tegenover elkaar en krijgt de kunstenaar uit de 17de eeuw een podium. Le roi danse is verbluffend kijk- en luistergenot op intelligente wijze! (Linda Crivits)



wo 22 februari 2017
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een mythologische liefdestragedie waarin de held het loodje legt.
8 Atys (1676)
Jean-Baptiste Lully (1632-1687)

Tussen 1673 en 1687 componeerde Lully aan het hof van Lodewijk XIV jaarlijks een opera. De Zonnekoning hield het meest van Atys, een opera over de liefde tussen goden en stervelingen naar een libretto van Philippe Quinault. Dans en expressieve zang onderstrepen op poëtische wijze de gestileerde emoties, waaraan solisten als Bernard Richter (Atys) en Stéphanie d’Oustrac (Cybèle) vleugels geven. Koor en orkest van Les Arts Florissant o.l.v. William Christie en de dansers van Compagnie Fêtes Galantes brengen Lully’s dansmuziek tot leven in een kleurrijke regie van Jean-Marie Villégier. De monumentale pracht en praal van Versailles herleeft in volle glorie in deze uitvoering, die niet alleen oog en oor maar ook het hart weet te raken. (Wenneke Savenije)

Klik hier voor meer informatie 


 di 14 maart 2017
19.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Hoe de liefde tussen twee broers ook nu weer leidt tot een plek aan het mythologische firmament.
9 Castor et Pollux (1737)
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) 

De orkestratie bij Rameau wordt als veel verbeeldingsvoller ervaren dan bij Lully. Rameau gebruikte verschillende instrumentale combinaties om specifieke effecten te bewerkstelligen, zoals bijvoorbeeld de stormscène. Het waren in feite ook juist die beeldende effecten die gedurende zijn leven haast het meest werden bewonderd. Daarnaast waren zijn harmonieën veel rijker en gedurfder dan bij Lully.

Rameau omkleedt dit verhaal over de ‘hemelse tweeling’ met een buitengewoon rijke en geschakeerde muziek. Hij plaatst vaak zeer contrasterende momenten tegenover elkaar, bijvoorbeeld wanneer Télaîre’s ontroerende klacht bij de dood van Castor (Tristes apprêts) onmiddellijk wordt gevolgd door de oorlogsmuziek die de komst van Pollux aankondigt. (Musicalifeiten)
Klik
hier voor meer informatie.
Afbeeldingsresultaten voor niebeling johannes passion
Goede Vrijdag 14 april 2017
15.00 Bang & Olufsen Nwe Ginnekenstr 49 Breda €12,50
Een theatrale uitvoering van het lijdensverhaal van Christus.
10 Johannes Passion (1724)
J.S Bach (1685-1750) / regie Hugo Niebeling
'Es wäre gut, dass ein Mensch würde umbracht für das Volk.'
Indrukwekkende filmische uitvoering van de Johannes Passion in de Dom van Speyer door solisten en het Müncher Bach-Chor und Orchester o.l.v. Karl Richter. De Johannes Passion beschrijft het lijdensverhaal van Christus met als centraal thema de ontmoeting tussen Jezus en Pilatus. Het libretto volgt nauwgezet hoofdstuk 18 en 19 van het Johannes evangelie.
Klik
hier voor meer informatie

  

Opera Barok in een andere plaats? Neem contact met ons op.

info@operabarok.nl







© tekst/vormgeving
Ben Verschuren/Carla Gerritzen